İSTEK ORTAOKULLARINDA MİNDFULLNES-BİLİNÇLİ FARKINDALIK PROGRAMI BAŞLADI.  

BİLİNÇLİ FARKINDALIK FED- FARKINDALIKLA EĞİT DİKKATİNİ

Anaokulları ve İlkokullarımızda devam eden İkinci Adım (Second Step) Projesinin Ortaokullarımızda devamını sağlayacak FED (Farkındalıkla Eğit Dikkatini-Mindfulness)  eğitimleri Sosyal Duygusal Öğrenme Akademisi işbirliğinde Bilinçli Farkındalık Eğitimcisi Sn. Selmin ERK tarafından verilen eğitimlerle 04-14 Eylül 2018 tarihleri arasında tüm Ortaokul İdareci ve Öğretmenlerimizin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

2 Ekim itibariyle İSTEK Barış Ortaokulunda uygulanmaya başlanmıştır.

Sınıf içi etkinliklerle uygulanmaya başlayacak FED Eğitimi tüm öğretmenlerin katılımı ile gerçekleşecektir.

FED eğitiminin amacı dikkati odaklayabilmek, stresi azaltmak, performans ve yaratıcılığı artırmaktır. Bu amaçla, öğrencilere, kolay anlaşılır ve güçlü uygulamalar sunulacaktır.

Bu program, Cambridge ve Oxford Brookes Üniversitelerinde geliştirilen bilimsel programlara dayanmaktadır. Pek çok ülkede ve okullarda bu konuda projeler uygulanmakta, programın öğrencilerin disiplin, kaygı ve odaklanma süreçlerine çok yararı olduğu anlaşılmaktadır.

Dikkat ve konsantrasyon farkındalıkla eğitilebilir.  Zihnin kaygılarını yatıştırıp, stresi azaltabilmek, yaptığı her şeye daha çok bilinç katabilmek, insanı güçlü ve başarılı kılar. Konsantre olabilen öğrenci, daha kolaylıkla üretken, verimli ve mutlu olur.

Bu yöntemle, kişi zihnin dağıldığını, aşırı yüklendiğini fark edip, vites değiştirmeyi öğrenir. Yargısız olarak içinde bulunduğu ana,  sınava veya derse odaklanabilir, dikkatini toplayabilir. En etkili çözümü ve yanıtı bulabilecek esnekliği kazanabilir.

Çocukların öğreneceği uygulamalar, öğrencilik döneminde olduğu kadar, yetişkinlikte de daha bilinçli yaşamalarını sağlayacak yöntemleri içerir.

Bu eğitim öğrencilere, bir yaşam becerisi kazandırır.

Program Kazanımları:

Odaklanmayı ve öğrenmeyi kolaylaştırır.
Akademik başarıyı destekler.
Sporda ve müzikte yüksek performans sağlar.

Öğrenci;

Daha sakin, rahat ve mutlu hisseder.
Arkadaşlarıyla daha iyi ilişkiler kurar.
Kaygı, sınav stresi gibi zorlayıcı duygusal durumlarla daha kolay baş edebilir.

FED eğitiminin amacı dikkati odaklayabilmek, stresi azaltmak, performans ve yaratıcılığı artırmaktır. 

Mindfulness Nedir? 

 (Mindfulness) Farkındalık teknikleri ilk kez, 1979 yılında Massachusetts Üniversitesi Tıp Merkezinde Dr. Jon Kabat-Zinn ve arkadaşları tarafından bir program olarak uygulanmıştır. O zamandan beri etkisi, tıp, psikoloji, kurumsal çevrelerde, orduda ve eğitim alanında yayılmaktadır.

*Farkındalık, insanın meraklı, anlamaya açık bir yaklaşımla, dikkati yaşadıklarına getirme sürecidir. Beş duyuyla algılananlara, düşünce ve duygulara dikkat vermeyi sürdürmek, anda yaşananları, yargılamadan fark etmektir. Sosyal ve duygusal beceriyi geliştiren bir zihin eğitimi, sistematik bir dikkat yönlendirme yoludur.

* Bilimsel araştırmalara göre, farkındalık teknikleri beyinde olumlu yapısal ve işlevsel değişiklik yaratmaktadır. Düşünce, duygu ve insan ilişkilerini çok olumlu yönde destekleyerek, yaşamı daha nitelikli hale getirmektedir. 

* Sıradan bir günde, yaptıklarımızın farkındalığı oldukça azdır. Düşüncelerimizin, bedenlerimizin veya çevremizde olup bitenin her zaman çok da farkında olmayız. Yaşamımız çoğunlukla alışkanlıklarla yönetilir.   Uyanır, giyinir, kahvaltı eder, ev işlerini yapar, işe gider, çalışırız… vb. Günlük işleri yaparken zihin, başka şeyler düşünmekte özgür kalır ve oradan oraya atlar. Kahvaltıyı hazırlarken, duş alırken düşünceler başka yerlerdedir. Az bir farkındalıkla işler nasılsa yürümektedir.

Aklın bu şekilde özgür kalması, genellikle yararlı olarak kullanılmaz ve dikkati yararlı bir şekilde yönlendirmez. O sırada akıl eleştirir, değerlendirir, yargılarda bulunur. Genelde olumsuz anılara, tehdit eden olasılıklara gider. Çünkü genetik olarak yaşamı koruyup, sürdürmeye programlanmış olan beynimizin dikkati, olası tehditlere doğru genişler.

Yaşadığımızı anladığımız anlar şimdidedir. Evde, işte ve okulda tüm yaşadıklarımızı belirli bir süzgeçten geçiririz: Dikkat. Bu nedenle dikkati iyi kullanabilmek, beden sağlığımızı ve mutluluğumuzu doğrudan etkiler. Mindfulness, beden kaslarını eğitir gibi, zihin kaslarını eğitir.

“Dağınık dikkati, tekrar tekrar ve isteyerek toplamak, karakter, irade ve değerlendirmenin temelidir. Bu beceriyi geliştiren bir eğitim, mükemmel bir eğitim olur.” William James, 1890, Psikolojinin İlkeleri

* Farkındalığı öğrenmek zor mudur? Dikkati toplama ve yönetme becerisi pratik gerektirir. Çocuklar ve gençler için, günde yaklaşık 5- 10 dakikalık zihin teknikleri eğitimini içerir. Önemli olan düzenli uygulamaktır, sonuç mutlaka gelir.

Zamanla yıpratıcı düşünme alışkanlıklarının, ani öfke patlamalarının ve yargılamaların çemberini kırar. Yaşamın her alanında, daha sakin, daha anlayışlı ve akılcı olmayı sağlar.

* Farkındalık, yetişkinlerde sağlığı ve iç huzuru geliştirir. Kaygı ve stresi azaltan, düşünceleri berraklaştıran, her yaşta insanın öğrenme sürecini iyileştiren etkileri belirlenmiştir.

Dünyanın belli başlı kliniklerinde, duyguları tanıma, yönetme ve stresle başa çıkabilmek için önerilmektedir.

İşyerlerinde çalışan memnuniyetini, mutluluğunu ve üretkenliğini artırmak, sporda performansı yükseltmek için başarıyla kullanılmaktadır. 

Okullardaki uygulamalarda, gençlerin ve çocukların içlerindeki en iyiyi ortaya çıkarır; sağlıklı, mutlu ve ilginç bir şekilde kendilerine ve arkadaşlarına karşı daha nazik olmalarını sağlar.

FED NEDİR?

Fed programı, Mindfulness/ Farkındalık egzersizlerinin okullarda tanıtılmasını ve uygulanmasını hedefler.  Bu amaçla, öğrencilere, kolay anlaşılır ve güçlü uygulamalar sunulur. Yargısız olarak içinde bulunduğu ana, sınava veya derse odaklanabilir, dikkatini toplayabilir. En etkili çözümü ve yanıtı bulabilecek esnekliği kazanabilir. Öğrencilik döneminde olduğu kadar, yetişkinlikte de daha bilinçli yaşamasını sağlar.  

Eğitimin Amacı: 

Farkındalıkla (Mindfulness) dikkat eğitiminin amacı dikkati odaklayabilmek, stresi azaltmak, verimlilik ve yaratıcılığı artırmaktır. 

 Bu program, Cambridge ve Oxford Brookes Üniversitelerinde geliştirilen bilimsel programlara dayanmaktadır. Pek çok ülkede ve okullarda bu konuda projeler uygulanmakta, programın öğrencilerin disiplin, kaygı ve odaklanma süreçlerine çok yararı olduğu anlaşılmaktadır.

 Dikkat ve konsantrasyon farkındalıkla eğitilebilir.  Zihnin kaygılarını yatıştırıp, stresi azaltabilmek, yaptığı her şeye daha çok bilinç katabilmek, insanı güçlü ve başarılı kılar. Konsantre olabilen öğrenci, daha kolaylıkla üretken, verimli ve mutlu olur.

 Her geçen gün elde edilen yeni araştırma sonuçları gösteriyor ki, yargısız farkındalık, insanın fizyolojik, psikolojik durumunu ve ilişkilerini iyileştirmeye destek olur. Beden sağlığını ve iç barışını artırır.

En etkili çözümü ve yanıtı bulabilecek esnekliği kazanabilir.

 Çocukların öğreneceği uygulamalar, öğrencilik döneminde olduğu kadar, yetişkinlikte de daha bilinçli yaşamalarını sağlayacak yöntemleri içerir. Öğrencilerin, yaşam becerilerini geliştirmelerini sağlar. 

OKULLARDA UYGULAMA ÖRNEKLERİ

Mindfulness ilgili örnekler Dünya çapında okullarda bu konuda programlar uygulanmakta ve olumlu sonuçlar kaydedilmektedir. Örneğin, ciddi disiplin sorunları yaşanan Visitacion Valley Middle School’da yapılan Sessiz Zaman uygulaması sonrası;  ilk yılında, okul bırakma oranı % 45 düştü. 4 yıl içinde, kentteki en düşük oranlardan biri oldu. 4 yıl içinde, devamlılık oranı %98 e çıktı. Kent ortalamasının çok üstünde! Not ortalaması yükseldi. Mezunlarının ancak bir kaç tanesi yüksek akademik başarı talep eden orta öğretim kurumlarına (Lowell High School gibi) girebilirken, bu seçkin liseye kabul oranı %20 ye yükseldi.  Okuldaki öğrencilerin mutluluk seviyesi, (California Healthy Kids Survey) San Francisco’daki ortaokulların içinde en yükseğe ulaştı.   

Joyce ve arkadaşlarının (2010) 10-13 yaş grubuyla 10 haftalık çalışması sonucunda davranış sorunları ve depresyon açısından ölçülebilir iyileşmeler elde edildi.  Wall’ın (2005) ABD’de 11-13 yaş grubuyla yaptığı çalışmada, öğrencilerde sakinlik, öz bakım, öz farkındalık ve düzenli uyku konularında yararlar belirlendi.

Prof. Willem Kuyken ve arkadaşları (Exeter Un, Oxford ve Cambridge Ün. İle birlikte) 12 okuldan 552 öğrenci (yaş 12-16) ile çalıştı, iki eşit gruba ayrılan öğrenciler 3 aylık süre ve sonrasında izlendi. Bir grup 9 hafta teknikleri uygularken diğer grup kontrol grubu olarak kaldı. Teknikleri uygulayanlar daha az depresyon belirtisi, daha az stres ve daha çok mutluluk hissettiklerini söylemişlerdir. Katılan öğrencilerin %80’i, dokuz haftalık eğitimden sonra teknikleri uygulamaya devam ettiklerini ifade etmişlerdir.          

Huppert and Johnson (2010).Mindfulness’ in  Schools  Projesinde,  İngiltere’de 14-15 yaş grubu erkek öğrencilerle günde 10 dakika uygulama yapılmıştır. 4 hafta sonra uygulamaya katılmayanlara göre, duygusal dayanıklılık ve daha iyi hissetme açısından belirgin sonuçlarını gözlemlemiştir.